دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1395 - 11:28

همایش ملی ادبیات غنایی با پیام حداد عادل در واحد نجف‌آباد به کار خود پایان داد

نخستین همایش ملی ادبیات غنایی با پیامی از سوی رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی به کار خود پایان داد.
کد خبر : 84623

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در پیام غلامعلی حداد عادل آمده است: برگزاری نخستین همایش ملّی ادبیات غنایی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، مایه خوشوقتی و موجب سپاس‌گزاری است.


آشنایان با ادبیات فارسی و به‌ویژه دوستداران شعر فارسی به‌خوبی می‌دانند که بخش عظیم بلکه اعظم ادبیات فارسی‌‌ همان ادبیات غنایی است که در طول تاریخ بیانگر احساسات و اندیشه‌های لطیف فارسی‌زبانان بوده است. ادبیات غنایی را باید آیینه زیبایی و ظرافت زبان فارسی دانست و می‌باید گفت هنری‌ترین جلوه سخن پارسی را در ادبیات غنایی می‌توان دید. در ادبیات غنایی، آلام و لذّات و تأثّرات روحی و دوستی‌ها و عشق‌ها رکن و موضوع اصلی‌اند و افق این نوع ادبی در ادبیات فارسی وسیع‌ترین افق معنوی و عاطفی است.


ادبیات غنایی فارسی منشأ و مادر ادبیات عرفانی ماست. منظومه‌های بلند انسانی و عرفانی فارسی، همچون منطق‌الطیر عطّار و مثنوی مولانا، در این حوزه حتی در جهان سرآمد و صدرنشین‌اند و صد البته که این نوع ادبی به شعر منحصر نمی‌شود و در بین آثار منثور نیز نمونه‌های برجسته‌ای از آن، به‌صورت تحمیدیّه، مناجات، هزل، شکواییّه و یا داستان‌های بلند و کوتاه و ترجمه‌های موفّق، به ظهور رسیده است.


گفته‌اند و راست گفته‌اند که در ادبیات غنایی، «حس» بیش از «تخیّل» اهمیت دارد. نمونه تمام عیار آن را در شعر غنایی و به‌ویژه در غزل فارسی که یکی از سرشار‌ترین حوزه‌های شعر است، می‌توان دید. در غزل، می‌توان همه انواع غنایی شعر را به‌خوبی ملاحظه کرد.


باری، جنبه‌های نامکشوف و حوزه‌های ناکاویده در ادبیات غنایی فارسی بسیار است و تحقیق در این جنبه‌ها و حوزه‌ها بسیار مفید و راهگشا. باید امیدوار بود که برپایی چنین همایش‌هایی راه تحقیق و جست‌وجو‌های بیشتر را در این باره روشن و هموار کند.


جا دارد از مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد و مدیران و برگزارکنندگان این همایش تشکّر نمایم و برای همگان از درگاه خداوند متعال در خدمت به علم و فرهنگ و ادب ایران‌زمین توفیق روزافزون مسئلت کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته